
!OUT: Бэртан Грын: «Хачу выступіць у Менску, на радзіме продкаў» (відэа)
Славуты джазавы піяніст у інтэрвію Tuzin.fm распавёў пра свае карані ды патлумачыў наколькі важна пачувацца не музыкантам, а інструмэнтам.
Не сакрэт, што беларускае паходжаньне маюць вялікія амэрыканскія кампазытары Ірвінг Бэрлін, Вэрнан Дзюк і Джордж Гэршвін. У Менску адшукаліся карані аднаго зь піянэраў фры-джазу Бэртана Грына (Burton Greene). Выбітны піяніста і кампазытар нарадзіўся ў Чыкага ў 1937-м. У 1963 годзе стварыў Free Form Improvisation Ensemble і праз год увайшоў у Гільдыю джазавых кампазытараў. З таго часу шмат выступае ў ЗША ды Эўропе, стварае музыку ў межах розных праектаў, спалучае джаз з усходнеэўрапейскімі матывамі. Апошні факт мае канкрэтнае тлумачэньне — дзед містэра Грына перабраўся ў ЗША зь Менску. Пра тое сам музыка распавёў у інтэрвію для Tuzin.fm.
Бэртан Грын: «Бацькі майго таты жылі ў Менску і насілі прозьвішча Грынбэргаў. Бабуля і дзядуля пераехалі ў Амэрыку ў першыя гады ХХ стагодзьдзя. Пасяліліся на Брайтан-Біч у Брукліне. Яны зьяўляліся ўпэўненымі сацыялістамі і на працягу многіх гадоў змагаліся з уплывовымі асобамі швейнай індустрыі. Спачатку яны працавалі ў крамах вопраткі ў невыносных умовах, нібыта рабы, па 16 ці нават 18 гадзінаў у дзень! Яны дапамаглі рабочым арганізавацца супраць босаў, а таксама палепшыць умовы працы, у тым ліку зьмяніць працягласьць працоўнага дня да 8 або 10 гадзінаў ў дзень. Яны ня мелі аніякіх ілюзіяў наконт так званае „амэрыканскае мары“. Аднойчы ў інтэрвію бабуля адказала газэтчыку: „Амэрыкан дрым? Амэрыкан шмым… У чым розьніца між гэтай зямлёй і Расеяй? Там нас спрабаваў забіць цар, а тут босы!“»

За плячыма ў 76-гадовага Бэртана Грына безьліч запісаў, праектаў, створаных супольна зь вялікай колькасьцю вядомых музыкаў (Энтані Брэкстан, Кэшаван Масьляк, Арчы Шып ды іншых майстроў). Містэр Бэртан кажа, што яму падабаюцца практычна ўсе ўласныя кружэлкі, а іх болей за 70.
«Збольшага ўсе мае альбомы розныя. Так што цяжка параўноўваць адно з другім. То бок, ці можна параўнаць яблыкі і сланоў? Цяпер самая натуральная рэч для мяне — сумяшчаць фальклёрныя карані з джазавай і імправізацыйнай музыкай. Так, шмат вялікіх музыкаў рабілі гэта! Асабліва ў клясычнай музыцы. Бартак — мой улюбёны кампазытар ХХ стагодзьдзя. Кампазытары такога кшталту значна бліжэй да мяне, чым тыя, што працуюць выключна з абстрактнымі ідэямі. Я не адчуваю чалавечы аспэкт у такіх цалкам абстрактных кампазыцыях — занадта шмат канцэптуальных роздумаў і не хапае пачуцьцяў».
Адзін з сучасных праектаў Бэртана Грына Klez-Edge базуецца ў Амстэрдаме і выконвае сярод іншага клезьмерскую музыку беларускага паходжаньня. Фрагмэнтарна яна прысутнічае на кружэлцы «Ancestors, Mindreles, Na-Gila Monsters», выдадзенай нью-ёрскім лэйблам Джона Зорна Tzadik у 2008. На вокладцы дыску зьмешчаны фотаздымак менскага ансамблю канца ХІХ стагодзьдзя.
Бэртан Грын ніколі не выступаў у Беларусі, аднак мае такое жаданьне. Ён хоча непасрэдна адчуць мясцовых людзей, культуру. Але зацікавіць нашых мясцовых арганізатараў пакуль не атрымоўваецца. Між тым, «свабодны джазмэн» прынцыпова ня марыць пра будучыню.
«Як казалі старадаўнія майстры: „Жывіце цяпер, і будучыня паклапоціцца сама пра сябе“. Калі вы турбуецеся пра будучыню, вы згубіце свой шанец на „цяпер“, як адзіную рэчаіснасьць, у якой вы можаце існаваць і выказваць сябе. Калі вы жывяцё ў мінулым, вы таксама адсутнічаеце „цяпер“, дзе ўсё існуе й усё адбываецца. Вы можаце разважаць пра розныя рэчы, але знаходзіцца „цяпер“, інакш вы прапусьціце жыцьцё. Вядома, гэта тое, чым прыкладна і зьяўляецца спантанная імправізацыя!»
Віктар Сямашка, Tuzin.fm, фота Ар’ен Вэльт
*Артыкул упершыню быў апублікаваны на Tuzin.fm 7 студзеня 2012. Да гэтай публікацыі некаторыя спасылкі на відэа і аўдыё былі зьмененыя, а сам матэрыял дапрацаваны аўтарам.
Дакумэнтальны фільм пра Бэртана Грына (на ангельскай мове)
КАМЕНТАВАЦЬ